Logopedická prevence v MŠ

Řeč u dítěte se vyvíjí postupně a jednotlivá stadia řečového vývoje nelze přeskakovat či násilně urychlovat.
Do čtyř let se u dítěte rozšiřuje především slovní zásoba, rozvíjí se větná stavba, zlepšuje se vyjadřovací obratnost. Nesprávná výslovnost některých hlásek je v tomto věku zcela přirozená.
Kolem čtvrtého roku by mělo dítě zvládnout artikulačně jednoduché hlásky (např. P, B, M, F, V) a hlásky Ď, Ť, Ň a K. Často zůstává nesprávná výslovnost hlásek C, S, Z, Č, Š, Ž, L, R, Ř, nebo některých z nich. (PaedDr. Dana Kutálková – Šimonovy pracovní listy č. 7)
Pokud dítě vytváří některou hlásku deformovaně (např. hrčivé zadní R, sykavky s jazykem mezi zuby apod.) je nutná individuální péče a speciální cvičení pod vedením klinického logopeda již ve čtyřech letech, aby se zlozvyk v řeči zbytečně nefixoval, neboť tento zlozvyk se dítě samo neodnaučí. (PaedDr. Dana Kutálková)
 
V mateřské škole se zaměřujeme na správnou výslovnost (primární logopedickou prevenci, ne nápravu řeči), a to formou skupinových logopedických chvilek, u dětí starších 4 let.
 
S dětmi v naší MŠ pracují logopedické asistentky (paní učitelka Pavlína Kašparová a paní učitelka/ředitelka Daniela Grofová, DiS.)
Preventivní skupinová logopedická péče probíhá v dopoledních hodinách, kdy logopedická cvičení jsou prováděna se všemi děti, popř. dále v době odpoledního odpočinku v menších skupinkách. Na začátku školního roku provádí logopedický asistent ve třídě logopedickou depistáž. Na základě svých zjištění děti s nesprávnou výslovností rozdělí do menších skupinek a s těmi případně dále pracuje po obědě.
Hlavním prvkem logopedických chvilek je hra a zábava.
 
V rámci skupinové logopedické prevence provádíme logopedická cvičení:
  • motivace: motivační příběh, říkanka, písnička, aktivita (většinou s pohybem), kde se procvičovaná hláska často objevuje 
  • dechová a fonační: upevňování správných dechových návyků – nácvik fyziologicky správného vdechu i výdechu, podpora nazálního dýchání, usměrňování výdechového proudu, rozeznívání rezonančních dutin, nácvik měkkého hlasového začátku (využíváme např. chlupaté bambulky, vatu, peříčka, pinponkové míčky...)
  • orofaciální (oromotorické): s využitím napodobovacího reflexu procvičujeme motoriku rtů, tváří, jazyka, dolní čelisti, měkkého patra (s pomocí logopeckých pohádek, motivačního přirovnání "sekačka, veverka, šašek...")
  • rytmická: využití říkanek, vytleskávání slov, hry na tělo, spojení s pohybem (vyťukáme, vytleskáme, vyskáčeme… slova, básně, písně)
  • artikulační: směřují k procvičení určité hlásky (vyslovujeme slabiky se správnou artikulací a postavení mluvidel, spojení slabik vč. délky slabik, vyslovujeme a určujeme hlásku na začátku slova, uprostřed, na konci, procvičujeme hlásku ve větách, v říkance)
  • smyslová: především sluchová (rozvíjení fonematického sluchu, vyhledávání zdroje zvuku, rozpoznání a určení zvuku, vnímání a napodobování zvuků), zraková, hmatová, čichová, kinestetická, hry pro rozvoj slovní zásoby a automatizaci hlásky
  • grafomotorická: rozvíjení koordinace oko–ruka, nejdříve pohyby celých paží ve vzduchu, na velké ploše, po té pohyby lokte a zápěstí, zpřesnění pohybů, osvojování správného úchopu psacího náčiní
Hlásky procvičujeme v následujím pořadí (za předpokladu, že předchozí hlásky má dítě zautomatizované):
Září: A, E, I, O, U, P, B, M
Říjen: F, V
Listopad: CH, H, J
Prosinec: T, D, N
Leden: Ť, Ď, Ň
Únor: K, G
Březen: BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
Duben: C, S, Z
Květen: Č, Š, Ž
Červen: L, R, Ř