Předškoláci
Povinné předškolní vzdělávání
Zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k předškolnímu vzdělávání v kalendářním roce, ve kterém začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte (od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte).
Zákonný zástupce je povinen zajistit povinné předškolní vzdělávání formou pravidelné denní docházky v pracovních dnech od 8 do 12 hodin.
Zákonný zástupce je povinen zajistit povinné předškolní vzdělávání formou pravidelné denní docházky v pracovních dnech od 8 do 12 hodin.
Souhrnné informace informace o povinném předškolním vzdělávání naleznete zde.
Jiné možné způsoby plnění povinného předškolního vzdělávání dítěte:
-
individuální vzdělávání dítěte – oznámí zákonný zástupce písemně v době zápisu, nejpozději do konce května (pokud se bude individuálně vzdělávat po převážnou část, nebo celý školní rok), uskutečňuje se následně bez docházky dítěte do mateřské školy; informace poskytne ředitel konkrétní školy. Povinností zákonného zástupce je zajistit účast dítěte u ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání v mateřské škole (nejedná se o zkoušku), rodič pouze obdrží doporučení pro další postup při vzdělávání. Dítě může být vzděláváno doma rodičem, jinou osobou, nebo může navštěvovat jiné zařízení než je mateřská škola.
-
vzdělávání v přípravné třídě základní školy (určené pouze pro děti s uděleným odkladem školní docházky) a ve třídě přípravného stupně základní školy speciální - informace podá ředitel konkrétní základní školy nebo základní školy speciální; zákonný zástupce musí přijetí oznámit ve spádové mateřské škole;
-
vzdělávání v zahraniční škole na území České republiky, ve které ministerstvo povolilo plnění povinné školní docházky; zákonný zástupce musí přijetí oznámit ve spádové mateřské škole.
Povinné předškolní vzdělávání trvá případně i ve školním roce, pro který byl dítěti povolen odklad povinné školní docházky a je ukončeno až začátkem plnění povinné školní docházky.
Jak na plynulý přechod dětí z MŠ do ZŠ...
Předškolní vzdělávání má usnadňovat dítěti jeho další životní i vzdělávací cestu.
Úkolem MŠ není připravit dítě na zápis do ZŠ, hlavním cílem předškolního vzdělávání je rozvíjet osobnost dítěte po stránce sociální, emocionální, kognitivní i fyzické s ohledem na jeho dispozice a jedinečnost.
Dítě na konci předškolního vzdělávání zpravidla:
- projevuje zájem o učení, objevování a poznávání světa kolem sebe
- poradí si v běžných situacích
- má osvojené základní sebeobslužné návyky
- vyjadřuje své potřeby
- pojmenuje své silné a slabé stránky, zájmy
- domluví se s ostatními, spolupracuje
- dodržuje základní společenská pravidla
- chová se ohleduplně k druhým
- adaptuje se na nové prostředí a přijímá změny
Při vstupu do 1. ročníku ZŠ předpokládáme, že dítě zvládne:
-
odloučení od blízkých osob
-
je samostatné v sebeobsluze
-
dokáže si říct o pomoc
-
dokáže počkat a vydržet
-
dokončí započatou činnost
-
respektuje, že ne vždy na něj přijde řada
Úspěšný přechod do základní školy vyžaduje rovnováhu mezi připraveností dítěte a připraveností školy.
Připravenost by tak měla být obousměrným procesem – připravovat by se mělo dítě na školu, ale také škola na příchod dětí různých úrovní vývoje.
Děti by měly mít základní dovednosti potřebné pro úspěch ve škole, zatímco škola by měla být připravena je podporovat a přizpůsobit se individuálním potřebám každého dítěte.
Optimální připravenost pro vstup do 1. třídy ZŠ
Jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do základní školy?
Tipy a doporučení, jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do ZŠ, naleznete zde.