Mravenečci

1. třída - MRAVENEČCI (budova MŠ č. p. 366)
Počet dětí: 23 (9 chlapců a 14 dívek)
Učitelky: Gabriela Hodulák, Hana Šťastná
 
 
"Pracovití mravenečci:"
1. Vanessa B.
2. Matyáš B.
3. Kryštof B.
4. Mikuláš F.
5. Berenika D.
6. Ingrid H.
7. Antonín H.
8. Štěpán H.
9. Lukáš J.
10. Beáta J.
11. Barbora Kin.
12. Barbora K.
13. Jenovéfa A. M.
14. Gabriel M.
15. Filip M.
16. Simona P.
17. Martin S.
18. Adéla Š.
19. Karolína Š.
20. Veronika T.
21. NikolaT.
22. Adéla V.
23. Anna D.
 
Naši třídu Mravenečků navštěvuje 23 dětí (14 dívek a 9 chlapců) ve věku 3-4 let.
 
Mravenečkům poskytujeme dostatek času na adaptaci, v úzké spolupráci s rodiči dětí a zcela v souladu s individuálními potřebami dítěte. Děti si pomalu a postupně zvykají na pobyt v mateřské škole, na každodenní činnosti. Od prvopočátku jsou vedeny k samostatnosti v sebeobsluze, hygieně, stolování. Učí se komunikovat s ostatními dětmi, paní učitelkami Hankou a Gabčou, ostatními dospělými, spolupracovat, hrát si ve skupinách. Společně si vytváří jednoduchá třídní pravidla, která se pomalu učí respektovat.
Děti vedeme k vzájemné ohleduplnosti, toleranci, pomáhat si navzájem. Děti se věnují činnostem a aktivitám, které přispívají k celkovému rozvoji jejich osobnosti - rozumové, smyslové, výtvarné, pracovní, pohybové, jazykové, dramatické činnosti...
 
Uskutečňované aktivity a činnosti starších dětí (4+) se vyznačují vyšší náročností, děti jsou vedeny k větší samostatnosti nejen v aktivitách, ale i ve vlastním rozhodování a sebehodnocení. Na děti tohoto věku jsou kladeny vyšší nároky týkající se sebeobsluhy, základních kulturně hygienických a zdravotně preventivních návyků.
 
Hravou formou všestranně rozvíjíme dětskou osobnost, podporujeme dětská přátelství, vytváříme pohodové prostředí. Důležitá je pro nás volná hra, která je v tomto věku hlavním prostředkem učení. Nejdůležitější učení je to, které ovlivňuje chování a na které si dítě přijde samo. Děti potřebují mít dostatek času na snění a objevování světa po svém, a to jim umožňujeme.
 
Děti se schází do osmi hodin, hrají s hračkami dle svého zájmu. Hračky si děti berou samy. Učíme je, že hračky mají své místo, a když si s hračkou nechci hrát, musím ji uklidit, abych si mohl půjčit jinou. Paní učitelky pracují individuálně s dětmi, rozvíjí u dětí komunikační dovednosti a slovní zásobu, jemnou motoriku. V 8:00 h. začínáme uklízet třídu pomocí uklízecí písničky „Skřítkové, tesaři“ a přivítáme se v kruhu. Do kruhu se svoláváme říkankou „Velké kolo uděláme“ a poté se přivítáme básničkou „Dobrý den, dobrý den, dneska máme krásný den. Máme ruce na tleskání a nožičky na dupání. Dobrý den, dobrý den, dneska zlobit nebudem' a moc si to tu užijem'.“
 
Komunitní kruh začínáme vždy na koberci, kde se pomocí odpovědí dětí na "tematickou" otázku dopracujeme k tematu, které je aktuální. Dáváme prostor dětem, aby měly dostatek času se vyjádřit a říci, co chtějí. Vědí však, že si nemůžeme skákat do řeči a že vždy mluví jen jeden.
 
Poté zařazujeme pohybovou část - pohybové říkanky, motivační cvičení a tanečky.
 
Po skončení činností následuje osobní hygiena a přesnídávka.
 
Během celého dne dodržujeme pitný režim, děti si kdykoli mohou o pití říci, nebo se samostatně "obsloužit". Na záchod děti chodí podle své potřeby, paní učitelky o tom vždy vědí.
 
Snažíme se děti vést k tomu, aby se oblékaly samy. Při pobytu venku (vycházce) děti chodí ve dvojicích a mají oblečeny reflexní vesty. Chodíme na procházky k lesu nebo na jiná bezpečné místa obce. K dispozici máme i hřiště u staré MŠ. Po příchodu zpět do MŠ se děti převléknou, dojdou si do umývárny a připravujeme se na oběd.
 
Po obědě odchází některé děti domů, ostatní se připravují k odpolednímu odpočinku - samy se převléknou a ulehají do své postýlky. Paní učitelky čtou pohádky nebo pouští relaxační hudbu.
 
Mezi 13:30 a 14:00 h. se děti postupně probouzí, převlékají se, dojdou si do umývárny a mají odpolední svačinku. Poté si děti hrají, malují, modelují z plastelíny... a čekají na své rodiče.